TÜRKİYE’de motosiklet pazarı tarihi bir yıl yaşıyor. Ülke tarihinde ilk kez geçtiğimiz eylül ayında otomobilden çok motosiklet satılırken, ekim ayında fark iyice açıldı. Motosiklet Endüstrisi Derneği’nden (MOTED) derlediğimiz verilere göre, ocak-ekim döneminde satılan motosiklet sayısı bir önceki yılın aynı dönemine göre tam yüzde 148.4 oranında artarak 813 bin 520 adede ulaştı. Aynı dönemde, binek otomobil satışları 749 bin 501 adette kaldı. Motosiklete olan talep öylesine arttı ki, geçtiğimiz yıl 415 bin 544 adetle kırılan tarihi rekora bu yılın ilk altı ayında ulaşıldı. Pazarın 1 milyon adedin biraz altında kapanabileceğini belirten sektör temsilcileri, daha önce benzeri görülmemiş motosiklet talebindeki en büyük sebebi otomobilin satın alma ve yürütme maliyetlerinin ulaşılamaz seviyelere çıkması olarak gösteriyor.
SATIŞLARIN YARISI 50 CC VE ELEKTRİKLİ
Yılın ilk 10 aylık dönemindeki satışlarda otomobil ehliyetiyle (B sınıfı) kullanılabilen 50 cc’ler ile elektrikli motosikletlerin pazar payı yüzde 49.35 ile tarihi seviyeyi gördü. Bu dönemde, 50 cc gücündeki motosikletler 263 bin 219 adetle pazarın yüzde 32’sini oluştururken, toplam satışların yüzde 17’sine denk gelen 138 bin 291 adet elektrikli motosiklet satışı gerçekleşti. Bu rakamlarla elektrikli motosikletlerdeki büyüme oranı geçtiğimiz yıla göre yüzde 270 gibi rekor oranda arttı. 2022 yılında yalnızca 37 bin adet elektrikli motosiklet satılırken, 50 cc’lerin satış adedi 133 bin adet olarak kaydedilmişti.
ORTA GELİRLİLER OTOMOBİLDEN İNDİ
Pazarla ilgili görüşlerini aldığımız Honda Türkiye Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, “Motosiklet pazarı tarihte olmadığı kadar büyüdü ve büyümeye devam ediyor. 2022 yılından evvel rekor satışları son olarak 2006 yılında görmüştük, pazar o dönem 373 bin adetlere kadar çıkmıştı. Pandemi öncesinde ise 150 bin adedin biraz üzerinde seyrediyordu. Artan talebin birçok nedeni var ancak bizce en önemli neden otomobil fiyatlarının ulaştığı seviye. Özellikle orta kesim mobilite ihtiyaçlarını karşılayabilmek için otomobil alamayınca motosiklete geçti. İkincisi ise yürütme maliyetleri ki bugün bir otomobilin yakıt, bakım gibi giderleri 2-3 katına çıktı. Diğer bir neden ise Türkiye’nin motosiklete bakış açısının değişmesi. Türk toplumu motosikleti de artık sosyal bir araç olarak kabul etti” dedi. Kılıçer, 2023 yılının tamamında motosiklet pazarının 1 milyon adedin biraz altında kapanacağını belirtti.
30 BİN LİRAYA DA VAR 1.5 MİLYON LİRAYA DA
MOTOSİKLETLERDE ürün çeşitliliği otomobillere göre daha zengin ancak burada da fiyatlar geçtiğimiz yıllara göre iki kat artmış durumda. Düşük kalitede 50 cc’lik bir motosikletin fiyatı yaklaşık 30-35 bin TL’lerden başlarken, daha yüksek kalitede ve güvenlikte olan markalar tercih edildiğinde kapı ortalama 70 bin TL’lerden açılıyor. Motor hacmine ve sınıfına göre scooter fiyatlarının 500-600 bin TL’ye çıktığı bile oluyor. Supersport veya Touring sınıfındaki motosikletler ise artık neredeyse bir otomobil fiyatına satılıyor ve fiyatları 1.5 milyon TL’lere kadar uzanıyor.
İlk 10 ayda satılan 50 cc motosiklet sayısı: 263.219
İlk 10 ayda satılan tamamen elektrikli motosiklet sayısı: 138.291
50 cc ve elektrikli hariç ilk 10 ayda satılan motosiklet sayısı: 412.009
DÖRT TEKERLEKLİ MOBİLİTE ARAÇLARININ SATIŞI 5 BİN’İ GEÇTİ
MOTED ekim ayında tescil edilen motosikletleri tekerlek sayısına göre kategori etmeye de başladı. Böylece, son yıllarda Türkiye pazarında satışa çıkarılan ve çoğunluğu elektrik enerjisiyle çalışan Citroen Ami ve benzeri 4 tekerlekli mobilite araçlarının sayısı takip edilir hale geldi. Buna göre, ocak-ekim döneminde 5 bin 294 adet motosiklet sınıfında 4 tekerlekli araç satışı gerçekleşirken, bu araçların pazardan aldığı pay yüzde 1’e yükseldi. Aynı dönemde, 57 bin 258 adet üç tekerlekli motosiklet satışı yapılırken, iki tekerleklide rakam 750 bin 968 adet oldu.